Konsten att ursakta sig

Forrutom att vara beromda for att de ar lonnfeta, ofta rodbranda i semestersammanhang och anser att fotbollstrojor passar i alla sociala situationer ar engelsmannen aven kanda for sin artighet. Du ber om ursakt innan du ror nagon, nar du vill rora nagon/t, nar du har rort nagot och nar du inte har hort nagot. Excuse me, sorry och pardon ar kanske de ord som anvands allra mest i hela engelska spraket.

Eftersom man trangt ihop fler manniskor an det finns i hela Sverige pa en valdigt liten yta skapas det daligen massvis med konflikter nar man springer in i folk, trangs och knuffas och da blir ju "excuse me, sorry och pardon" plotsligt valdigt anvandbara! MEN, eftersom det tar pa samvetet och sjalvkanslan att ga omkring och ursakta sig hela tiden har engelsmannen valdigt fiffigt kommit pa nagot nytt, ett ord som uttalas:

[Sorrajt]

Ratt uttalat later det som bade "Sorry" och "it's alright" i ett, och om personen du sager det till tycker att det som just hant var DITT fel, ja, da far han ju sin ursakt! Men om det minsann inte var ditt fel, ja, da har du ju ursaktat personen ocksa. Och sa undviker man den oerhort (mhm) pinsamma situationen om BADA ber om ursakt.

Sa, mer sorrajt at folket!


Sidospar: Jag flyger till Vasteras pa lordag morgon och jag har ingen tagbiljett hem - men det vore ju ingen sport pa det viset!


Kommentarer
Postat av: Din Anna

On topic: "Sorrajt" är från och med nu förbehållningslöst adopterat av mitt ordförråd. Det enda jag ångrar är att jag inte lärt mig det tidigare - ack, så mycket möda det hade besparat mig.

Off topic: Jag ser med spänning fram emot din "julklappsplan", som väl händelsevis inte råkar vara en plan som går ut på att bara få julklappar, inte ge? Hrm, jag håller nog din julklapp/födelsedagspresent gisslan tills jag vet mer om "planen".

Och vad är det för strunt jag hör om att åka tillbaka den 28:e? Det jag utgått från är 1-2, och jag vägrar lära om. Jag jobbar dessutom 25-28! Nänä, det här får du lösa.

Postat av: Jon

God idé tycker jag!

2007-12-23 @ 00:08:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback