Lena utmanar ödet

Framförhållning, det är ingenting min syster sysslar med - hon köpte sin balklänning runt 26 timmar innan balen gick av stapeln. Och hon är inte ensam, min familj kan utan minsta tvivel klassas som hårdkokta tidsoptimister. Den lilla snorungen tar studenten den 5 juni, och som stolt storasyster ska jag finnas på plats. Min älskade mamma är på mässa helgen innan, från den 1-3 juni, i Norge av alla ställen. Där har jag också lovat att infinna mig, som stolt dotter. Jag bokade mina biljetter idag.
Tillåt mig sammanfatta (i punktform, naturligtvis.)

  • Familjen har ingen framförhållning whatsoever (det betyder att vi helt enkelt inte planerar saker i god tid innan).
  • Jag ska resa om en vecka.
  • Jag bokade mina biljetter idag.
  • Jag ska klämma in London, Oslo och Stockholm - samt en snabb vända hem, på runt 6 dagar.
  • Jag är helt klart "ingen vanlig Svensson". (Det är nog bara du som förstår det skämtet, kära Anna.)

Eftersom jag vill bevisa min egen braighet ska ni nu få se vad jag ska åstadkomma, helt på egen hand, den 1 juni.

PLANERING
02.20
Stiga upp som en zombie, äta frukost och försöka sminka dit något som liknar en människa som inte klivit upp halv tre en fredagsmorgon.
03.20 Lämna huset och ta mig till Sutton Station.
04.05 Ta bussen från Sutton Station till Victoria.
04.50 Framme vid Victoria.
05.02 Ta en mystisk buss som jag aldrig tidigare hört talas om och inte har någon aning om var den går ifrån till Standsted. Jag får dessutom betala extra för bussen (förrutom vad jag redan betalat för bussbiljetten), för den är speciell på något vis.
06.15 Framme vid Standsted. Peppar, peppar...
06.22 Har jag letat mig ifrån busshållplatsen till själva flygplatsen. GPS är för amatörer.

Incheckning samt säkerhetskontroll där jag ska försöka få med mig allt sprängmedel, alla farliga föremål och tre dyrbara kattungar in på planet. Jag måste även växla in till norsk valuta.

08.30 Avgår planet.
11.35 Ska jag anlända i Oslo, courtsey of Norwegian Air.

Försöka få tillbaka mitt bagage och förstå norska.

12.15 (förhoppningsvis) Jag tar "Flybussekspressen" som avgår en gång i halvtimmen.
12.43 Har jag förhoppningsvis klivit av vid rätt station.

Här, ärade läsare, blir det spännande. Nu ska jag och mitt 20-kilos bagage nämligen korsa vad som troligen är en norsk motorväg och gå okänd sträcka bort till mässhallen. Google Maps eller kartan på mässhallens hemsida hjälper föga - ni kan ju själva få gissa sträckan.


13.00 Återförenas jag förhoppningsvis med min älskade mamma, som jag inte sett på nästan fem månader, nästan ett halvt dygn efter att jag gick upp.


Och nu ska jag stå och vara trevlig emot föräldrar, barn och norrmän som besöker vår monter på mässan - men det är ju mer sport på det viset!


Kontentan: Jag behöver verkligen nya hörlurar till min mp3-spelare. Och en privatjet.


Kommentarer
Postat av: Kungen av Söderhavet

Om du tål det:
Flybussekpressen, "rute F1 (Majorstuen)" från Gardemoen går via hållplats Hellerud och stannar 200m från Hellerudsletta (=Exporama).
Det hade du väl ingen aaaaning om...?!
Äventyret börjar först när du kommit fram, eftersom du måste lyckas övertyga entrepersonalen att du tillhör utställarna och inte ska betala en besökarbiljett.
Men det fixar du nog, som vanligt, helt grejt.
Planning ahead is for wimps...

2007-05-25 @ 16:32:31
Postat av: Lena

Ja, tänk för att det visste jag redan, thankyouverymuch. :P
Och det där är som en oartig gas i rymden jämnfört med vad jag har övertalat folk om, pappa!

2007-05-25 @ 19:35:11
Postat av: Käre far...

Jag undrar varifrån du fått din viljestyrka, egensinnighet och "tenacity".
Både din moder och jag har ju våra kvar, helt och fullt...
Mystiskt...

2007-05-25 @ 19:47:17
Postat av: Emilie

Ta en valium så löser sig allt!

2007-05-25 @ 23:06:20
Postat av: Syster

Du är så dålig, jag köpte klänningen 24 timmar innan balen började. Jag började leta 26 timmar innan, suck.

2007-05-28 @ 20:47:37
Postat av: Ledarskribenten i expressen!

Inre konflikter - hur ska det hela sluta!
Läs mer i expressen.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback